Amsterdam moet langer wachten op ja-ja-sticker

luxe-nee-nee-sticker-brievenbus-chroom
Zo las ik in Het Parool, dat de ja-ja-sticker in Amsterdam niet in juni wordt ingevoerd, zoals eerder werd aangekondigd, maar op een nog te bepalen later moment. De gemeente wil de regelgeving daarvoor zorgvuldig invoeren. Extra tijd is nodig. Voor de zomer zal een nieuwe startdatum bekend worden gemaakt door de gemeente.

Reclame in de brievenbus

Vorig jaar april werd een initiatiefvoorstel van de Partij van de Dieren aangenomen waardoor Amsterdammers vanaf dit jaar geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus krijgen. Met de ja-ja-sticker krijgen alleen mensen die dat willen reclame in hun brievenbus. In mijn eigen woonplaats worden wij als inwoners overstelpt met reclame en daarnaast ook de plaatselijke kranten. De kranten wil ik overigens niet missen. Het plaatselijke nieuws kan belangrijk zijn.
In een reeds geseald reclamepakket, zit een complete versie met diverse reclamefolders. Ook komt er een keer per week een papieren omslag met losse reclame in onze brievenbus, die dan verspreid in de hal liggen. Zelf hebben wij geen ja-ja-, maar ook geen nee-nee-sticker op onze brievenbus geplakt. De bezorger heeft dus vrij spel. Op zich vinden wij reclamefolders geen probleem, mits het correct wordt ingepakt door de zogenaamde sprokkelaars die thuis de reclamefolders moeten sorteren en daarmee een zakcentje verdienen als ze keurig de reclamefolders aan huis bezorgen.

Sommige jongelui maken er soms een potje van. Vaak tref je in de losbladige map die op de mat ligt meerdere folders aan van dezelfde winkel. Vooral als er restanten aan folders over zijn wordt dit in het huis van de bezorger soms toegepast. Bij het gesealde pakket kan dit niet. Een ergernis wordt het als het totale arsenaal aan reclame soms in een vuilnisbak, die op straat of in een park staat, wordt gedeponeerd. Ik heb het twee keer gezien ergens in de stad. De bezorgers vangen wel het geld voor het niet bezorgen van de folders, tenzij dat er door de bewoners die, voor de zoveelste keer niets hebben ontvangen, dit probleem wordt gemeld aan de distributeur.
Al met al blijft het een persoonlijke keuze voor iedereen of men wel een ja- of nee-sticker op hun brievenbus plakt.
Niet iedereen is blij met het besluit in Amsterdam. Verspreiders van reclamedrukwerk stapten naar de rechter vanwege de invoering van de ja-ja-sticker in Amsterdam.

Afval scheiden
De gemeente laat vooralsnog weten: ‘Door het gebruik van de ja-ja-sticker, kunnen we met elkaar veel papier besparen. Huishoudens zonder sticker ontvangen jaarlijks 34 kilo aan reclamedrukwerk. Een gemiddeld Amsterdams huishouden gooit 115 kg papier per jaar weg. Hoe minder (gerecycled) papier we gebruiken hoe meer energie en grondstoffen we besparen.
Het verminderen en beter scheiden van afval is een belangrijke ambitie van de gemeente Amsterdam. De meningen blijven helaas verdeeld. Je hebt nu eenmaal voor- en tegenstanders.

2 gedachtes over “Amsterdam moet langer wachten op ja-ja-sticker

  1. Hier valt het met de reclamefolders nog mee. Eén keer per week wordt er een pakketje folders in de bus gestoken .Wil je dit niet dan kan je in de gemeente een sticker halen dat je geen naamloze reclame wilt ontvangen. Die sticker plak je dan op je brievenbus. Er wordt effectief rekening mee gehouden als ze deze sticker zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s