Uw mening telt

Blijkbaar hoef ik mij geen dag te vervelen. Mocht dit wel zo zijn, dan open ik simpelweg mijn email. Met de regelmaat van een klok verschijnt er post van internetbedrijven die graag mijn mening willen horen over hun producten. Sinds ik bij sommige van hun koop, zijn er weleens enquêtes aan gekoppeld. Gelijktijdig vraag ik mijzelf af of ik wel zin en tijd heb om deze in te vullen. De tijden voor het invullen zijn namelijk nogal verschillend.
Mogen wij een minuutje van uw tijd vragen? las ik laatst. Ik liet mij overhalen om een enquête in te vullen voor een modeketen over hetgeen ik had gekocht. Het ‘minuutje’ bleek vijf minuten te zijn. Bekende maaltijdbezorgers willen ook graag een reactie horen.
‘Hoe vond u het contact met de medewerker van onze provider?’ vertelde een ingesproken stem door de telefoon. ‘Kies 1 om mee te doen aan de vragen. Kies 2 als u geen interesse heeft.’ Keuze 2 blijft vanaf nu mijn favoriet. De Enquêteurs realiseren zich niet dat de telefoonrekening van de beller maar doortikt.
Vorig jaar stapte ik een kledingzaak binnen die op diezelfde dag 1 jaar bestond. De eigenaresse kwam mijn richting uitgelopen. Ze overstelpte mij met vragen zoals: ‘Wat vindt u van ons assortiment? Bent u tevreden over onze klantvriendelijkheid? Heeft u bij ons weleens iets gekocht?’
‘Ik kom hier voor de eerste keer’ antwoordde ik. Blijkbaar had ze dit antwoord niet verwacht en ze liep naar een andere klant. Eerlijkheidshalve moest ik bekennen dat, na het bekijken van wat kleding, het assortiment mij wel aansprak. Even twijfelde ik of ik haar alsnog mijn mening zou geven. Ze was nogal lang van stof tegen een andere klant in de winkel, merkte ik. Bij het passeren van de balie zag ik een schaal staan met verpakte bonbons.
‘Ter gelegenheid van ons jubileum bied ik u een bonbon aan mevrouw?’ zei een jonge verkoopster.
‘Dank je wel mompelde ik en veel succes met de klandizie.’ Even later stapte ik de winkel uit. Gehaast liep ik de hoek om van de winkelstraat om naar de parkeergarage te gaan. Bijna botste ik tegen een enquêteur van een bekende krant die zieltjes probeerde te winnen. Ik slaakte een zucht. Met marketing, reclame en enquêteurs heb ik het nu wel even gehad. Als ik niet oppas heb ik aan enquêtes een dagtaak en daar pas ik voor.

2 gedachtes over “Uw mening telt

  1. Die enquetes vind ik ook irritant, ik doe er nooit aan mee. Alleen bij het NIPO heb ik me ingeschreven. Dat zijn soms lange vragenlijsten maar je krijgt er cadeaubonnen voor. Niet veel maar dat geeft niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s